Pitkä­aikainen yhteis­työ on saumatonta

Hansel on ollut jo viiden­toista vuoden ajan Maan­mittaus­laitoksen tukena ilma­kuvauksen ja laser­keilauksen laite- ja palvelu­hankintojen kilpailutuksissa. Yhdessä tehdään perus­paikka­tieto­palvelujen tarpeisiin kuutta eri kilpailutusta, jotka toistuvat muutaman vuoden sykleissä. Yhteisiä projekteja osuu melkeinpä joka vuodelle, ja välillä työ­pöydällä on useampikin yhteinen kilpailutus samaan aikaan.

Kartasto­päällikkö Juha Kareinen ja johtava asian­tuntija Lauri Markelin kertovat, että Hanselin johtava konsultti Annika Hämäläinen ja johtava juristi Jukka-Pekka Salmela ovat jo tulleet niin tutuiksi, että he tuntuvat oikeastaan vain eri yksikössä työskenteleviltä kollegoilta. Maan­mittaus­laitoksella on oma hankinta­tiimi, jota on vuosien varrella vahvistettu, mutta siitä huolimatta Hanselin apu on kilpailutus­projekteissa edelleen välttämätöntä.

”Olemme tehneet selkeän linjan­vedon, että omat ihmisemme vastaavat hankinnan kohteesta ja spekseistä, ja hanselilaiset tuovat projekteihin kilpailuttamis- ja sopimus­osaamisen. Toki vuosien varrella myös substanssi on tullut Annikalle ja Jukka-Pekalle niin tutuksi, että se sujuvoittaa tekemistä entisestään”, Juha Kareinen kuvailee.

Lauri kertoo esi­merkkinä, että vaikkapa tarjoajilta tuleviin kysymyksiin löytyy hanselilaisiltakin välittömästi vastaukset.

Juha ja Lauri työskentelevät yksikössä, jonka tehtävänä on tuottaa ilma- ja laser­keilaus­aineistoja. Niiden tuottamiseen tarvittavat hankinnat ovat strategisesti erittäin tärkeitä, ja niitä hyödyntävät KALLIO-nimisen yhteis­työ­elimen kautta useat virastot, mikä lisää hankintojen vaikuttavuutta. Ilmakuva- ja laser­aineistoa hyödynnetään moneen – esimerkiksi maa­talous­tukien valvontaan, metsä- ja puusto­inventointiin sekä tulva­kartoitukseen. Lisäksi aineistot ovat avoimena datana kaikkien saatavilla.

Kilpailutus kilpailutukselta paremmin

Kilpailutusten kohteena on ollut ilma­kuvaus­kameroita ja laser­keilaimia tai näiden käyttöön liittyviä palveluita, kuten vuokra- tai oman lento­koneen lentämistä, huoltoa ja yllä­pitoa. Sekä kyseisten tuotteiden että palveluiden markkina on Euroopan tasollakin erittäin suppea, mikä vaatii erityistä kilpailuttamis­osaamista, jotta tarjouksia saadaan. Sinänsä Suomella on tiettyjä erityis­piirteitä, jotka lisäävät palvelun­tarjoajien kiinnostusta: kun Euroopassa kuvauksia tehdään keväällä, on meillä paras ajankohta kesä. Näin arvokkaat välineet saadaan tehokkaasti käyttöön.

Maan­mittaus­laitos ja Hansel ovat tehneet yhdessä jo pari­kymmentä kilpailutus­projektia, ja kokemukset ovat olleet hyviä: tarjouksia on tullut aina useampia, säästöä on saatu aikaan, eikä sopimus­kaudellakaan ole ilmennyt suurempia haasteita.

”Kokemukset ovat hyviä: tarjouksia on tullut aina useampia ja säästöä on saatu aikaan.”

”Ainahan se vähän jännittää, miten esi­merkiksi tarpeen riittävän yksityis­kohtaisessa kuvaamisessa ja laatu­pisteytyksessä onnistutaan. Yhdessä tekemissämme projekteissa tulee kuitenkin vahvasti tunne siitä, että tulossa on oikein hieno ja toimiva kilpailutus”, Lauri pohtii.

Se, että Hanselin asian­tuntijat tekevät monenlaisia kilpailutuksia, on maan­mittaus­laitoslaisten mielestä suuri etu. He kertovat, että Annika ja Jukka-Pekka ovat osanneet tarjota kilpailutuksiin paljon uusia ajatuksia, jos omat toiminta­tavat ovat meinanneet jumiutua.

”Yksi pitkä­aikaisen yhteis­työn hyvä puoli on se, että materiaaleja on helppo kehittää kilpailutus kilpailutukselta yhä paremmiksi, kun toista ymmärtää jo puolesta sanasta. Sellaistahan tämä on, että aina löytyy kehitettävää, vaikka kuinka tuntuisi, että nyt meillä on parhaat laput ikinä”, Juha naurahtaa ja jatkaa:

”Vaikka kilpailutukset eivät ihan sitä lempi­puuhaa olekaan, niin tauon jälkeen aina oikein odotan, että päästään taas tekemään yhteis­työtä.”

Tulosta

Sinua voi myös kiinnostaa

Seinäjoen hankinta­matka: pienin askelin eteen­päin

Seinäjoella hankinnat nähdään strategisena mahdollisuutena.

Lue juttu

Hanselin hankinta­osaamista arvostettiin rescEU-hankkeissa

RescEU-valmius­varastot ovat EU:n rahoittamia yhteisiä strategisia reservejä.

Lue juttu

Kohti erinomaista palvelu­kokemusta

Asiakas- ja toimittaja­tyytyväisyyttä seurataan Hanselissa säännöllisesti.

Lue juttu